رهن یعنی چی؟

مالکیت خانه رویایی است که برای بسیاری از افرادی که به سختی از پس امرار معاش خود بر می آیند به حقیقت پیوسته است. اما در سال‌های اخیر، قیمت خانه و زمین و سایر هزینه‌های زندگی به قدری افزایش یافته است که ممکن است بسیاری به این زودی‌ها نتوانند صاحب خانه شوند. به همین دلیل مسکن اجاره ای در کشور ما در این سال ها رشد چشمگیری داشته است. یکی از انواع اجاره، رهن کامل است. ما می‌خواهیم در این مقاله این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم وقتی شخصی در مورد وام مسکن کامل صحبت می‌کند دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.


وام مسکن کامل چیست؟

گاهی صاحبخانه بنا به دلایلی به پول نیاز دارد. ممکن است باعث افزایش بدهی شده باشد. شاید او در پروژه ها سرمایه گذاری کرده است و برای مدت کوتاهی یا هر چیز دیگری به پول کلان نیاز دارد. اما از طرفی دیگر تمایلی به فروش خانه اش ندارد. در این شرایط، صاحبان خانه معمولا به دنبال مشتری هستند تا خانه خود را «رهن» کنند.

رهن کامل نوعی اجاره است که در آن مستاجر در زمان عقد مبلغ زیادی را به عنوان رهن به صاحبخانه می دهد و دیگر اجاره بها را به صورت ماهانه پرداخت نمی کند. این مبلغ تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می ماند و پس از اتمام کامل قرارداد به مستاجر مسترد می شود.


مزایا و معایب

این نوع اجاره در نگاه اول به نفع مستاجر است زیرا دیگر نیازی به پرداخت اجاره ماهانه ندارد و از طرفی در پایان قرارداد پولش به او برمی گردد. در واقع، وام مسکن کامل مانند این است که پول خود را در بانک سرمایه گذاری کنید و پول را به صاحبخانه پس دهید. با این تفاوت که تا پایان قرارداد حق استفاده از اصل پول خود را ندارید.


وام مسکن کامل مانند یک شمشیر دولبه است. هنگام تخلیه خانه به دلیل اینکه صاحبخانه باید تمام پول شما را به شما پرداخت کند که این مبلغ نیز قابل توجه است و از آنجایی که ممکن است در این مدت پول را خرج کرده باشد و با اتمام قرارداد حسابش خالی باشد، دست شما به عنوان مستاجر به چانه زدن در مورد تمدید قرارداد و افزایش احتمالی مبلغ وام مسکن بازتر است.


در واقع، احتمال تمدید وام مسکن تمام عیار بیشتر از قراردادهای اجاره معمولی است. از طرفی گاهی ممکن است از شرایط خانه، همسایه ها و و راضی نباشید و بخواهید در خانه و یا حتی زودتر از سال بیدار شوید. اما از آنجایی که صاحبخانه تمام وام مسکن را به صورت نقدی در اختیار ندارد، ممکن است برای پس گرفتن پول خود با مشکل مواجه شوید. پس قبل از انعقاد قرارداد رهن کامل، خانه مورد نظرتان را از هر نظر بررسی کنید، زیرا فسخ آن معمولا دردسر بیشتری نسبت به قراردادهای اجاره دارد.


مشکل اصلی رهن کامل این است که اولاً صاحبخانه ها اغلب تمایلی به رهن خانه کامل ندارند و اکثر خانه های اجاره ای در بازار به صورت اجاره یا اجاره + رهن در دسترس هستند. دوم اینکه درخواست مالکان برای رهن کامل گاهی بسیار زیاد و غیر منطقی است و باعث می شود مستاجران رهن کامل بگیرند.


منبع: region22

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد