طرح اختلاط بتن چیست و چگونه تعیین می شود؟

بتن آماده

بتن های آماده در کارخانه ساخته شده و توسط کامیون های میکسر به محل مورد نظر حمل می شود. زمانی که بتن آماده به محل پروژه می رسد نیازی به فعالیت های اضافی نخواهد بود.


بتن خود تراکم

بتن های خود تراکم بر اساس وزن خود متراکم می شوند. در این حالت نیازی به استفاده از ویبراتور یا تثبیت دستی نیست. عملکرد بتن های خود تراکم بالاتر از انواع دیگر است. به همین دلیل به این بتن ها بتن هوادهی نیز می گویند.


بتن الیافی

بتن های الیافی از الیاف فولادی با قطر 10 تا 20 میکرون و طول 10 تا 50 میلی متر ساخته می شوند. وجود این الیاف باعث بهبود خاصیت ارتجاعی، استحکام کششی، انعطاف پذیری و سایر خواص می شود. در ساخت بتن الیافی علاوه بر فولاد از مواد دیگری مانند پلیمرها، شیشه، کربن و حتی الیاف طبیعی (الیاف پوسته نارگیل) استفاده می شود.




به دلیل واکنش برخی از الیاف با سیمان، در استفاده از این مواد باید احتیاط کرد. کاربرد اصلی بتن الیافی در پیاده روها، پله ها، فرودگاه ها و کف سازه های صنعتی می باشد. علاوه بر این، از این بتن ها برای افزایش مقاومت سازه در برابر ترک نیز استفاده می شود.


بتن با مقاومت بالا

بتن های با مقاومت بالا دارای مقاومت فشاری 40 تا 60 مگاپاسکال هستند. این بتن ها به عنوان بتن های با کارایی بالا نیز شناخته می شوند. بتن های با کارایی بالا برای دستیابی به مقاومت بالا، انقباض کم، خود تراکم، مقاومت در برابر آتش و غیره استفاده می شوند. ترکیب این بتن ها عبارتند از:


سیمان

سنگدانه های ریز و درشت

اب

مواد افزودنی مانند فوم سیلیس، خاکستر بادی، سرباره و غیره.

روان کننده

دمنده حباب

بتن پلیمری

با اشباع منافذ بتن با مونومر و انجام فرآیند پلیمریزاسیون، تخلخل کاهش یافته و مقاومت بهبود می یابد. از این فرآیند برای ساخت بتن های پلیمری استفاده می شود.



بتن را بشویید

بتن شسته شده یا بتن اکسپوز سنگدانه یکی از روش های پرداخت بتن برای ساخت سازه های مختلف با نماهای تزئینی است. در این روش سطح بالایی خمیر سیمان را می شویند تا سنگدانه های داخل آن نمایان شود. شستشوی بتن یکی از انواع بتن اکسپوز یا به اصطلاح بتن اکسپوز است.




طرح اختلاط بتن چیست و چگونه تعیین می شود؟

طرح اختلاط میزان سیمان، ذرات درشت، ذرات ریز و آب مصرفی را نسبت به یکدیگر تعیین می کند. از آنجایی که خواص اجزای مختلف متفاوت است، دستیابی به یک طرح اختلاط ایده آل آسان نخواهد بود. طرح اختلاط با توجه به استحکام و دوام مورد نیاز قابل تغییر است. بر اساس مقاومت مورد نیاز، مخلوط بتن را می توان به دو نوع با عملکرد معمولی (مقاومت بین 20 تا 40 مگاپاسکال) و عملکرد بالا (مقاومت بالای 40 مگاپاسکال) تقسیم کرد. عواملی مانند دانه بندی مواد، نوع سیمان، نوع آب، نسبت آب به سیمان، کارایی و دوام از پارامترهای موثر بر طرح اختلاط هستند.


طرح اختلاط بتن


طرح اختلاط معمولاً به عنوان یک آرایه سه جزئی از اعداد به شکل ماسه نشان داده می شود: ماسه: سیمان. به عنوان مثال، طرح اختلاط 1: 2: 4 به این معنی است که برای هر واحد سیمان، 2 واحد ماسه و 4 واحد ماسه به مخلوط اضافه می شود. علاوه بر این، نسبت آب به سیمان در طراحی اختلاط بسیار مهم است و تأثیر بسزایی در مقاومت، دوام و کارایی بتن دارد. به عنوان مثال، کاهش نسبت آب به سیمان می تواند استحکام و دوام را افزایش داده و راندمان را کاهش دهد. در بتن معمولی که بیشتر در پیاده روها استفاده می شود، طرح اختلاط 1: 2: 4 و نسبت آب به سیمان 0.6 به 0.7 است.


مشخصات بتن چیست؟

خواص و خصوصیات بتن به مشخصات اجزاء، نسبت اختلاط اجزاء، روش تراکم و نظارت بر نحوه قرارگیری بتن در محل مصرف، تراکم و فرآوری بستگی دارد. برای بتن تازه مخلوط شده، خواص زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:



«ثبات»: قابلیت جاری شدن

«ثبات»: مقاومت در برابر جدا شدن و از هم گسیختگی اجزاء

«کارپذیری»: سهولت در استقرار، مکان یابی، تثبیت و نهایی کردن کار

«پایان پذیری»: سهولت انجام مراحل نهایی به منظور دستیابی به مشخصات سطح مطلوب

پس از سخت شدن بتن، خواص زیر در نظر گرفته و ارزیابی می شود:


«استقامت»: مقاومت در برابر کرنش و گسیختگی در اثر نیروهای خارجی (فشار، خمش، کشش، پیچش و برش).

«دوام»: مقاومت در برابر عوامل جوی، مواد شیمیایی، سایش و سایر شرایط محیطی

«اقتصاد»: عملکرد مطابق انتظار و متناسب با هزینه

مقاومت بتن چیست و چه چیزی مهم است؟

مقاومت بتن یکی از مهمترین نقاط قوت آن است. اما با وجود مقاومت فشاری بالای بتن (نزدیک به مقاومت فشاری فولاد)، مقاومت کششی آن نسبتاً کم است (حدود یک دهم مقاومت فشاری). بنابراین، در طول ساخت سازه های بتنی


http://polishbeton.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد