آشنایی با موتور سیکلت دو سیلندر

همانطور که می دانید سیلندر قسمت استوانه ای موتور است که پیستون در آن قرار می گیرد و با بالا و پایین رفتن باعث سوخت و احتراق می شود. موتورسیکلت های دو سیلندر انواع مختلفی دارند:


  • دو سیلندر خطی
  • موتور دو سیلندر V شکل
  • دو سیلندر L شکل
  • دو سیلندر تخت

در ادامه به شرح هر یک از آنها می پردازیم. ما با موتورهای دو سیلندر خطی شروع می کنیم.


موتورسیکلت دو سیلندر خطی

این موتورها که با نام‌های دوقلو مستقیم، دوقلوی خطی، دوقلو عمودی و موازی نیز شناخته می‌شوند، موتورهای پیستونی دو سیلندر هستند. سیلندرها در یک خط در کنار یکدیگر در بالای میل لنگ قرار دارند. این موتورسیکلت ها معمولا تجربه سواری خوبی را ارائه می دهند. برندهایی مانند Werner، Triumph، BSA، Ariel و Yamaha و سوزوکی و هوندا از این موتورها استفاده کرده اند.


برخلاف موتورهای تخت و V شکل، موتورهای خطی فشرده تر هستند. این موتورها از نظر طراحی بسیار ساده تر و هزینه ساخت کمتری دارند. موتورهای دو سیلندر کمی لرزش دارند. اما آنها مدل های محبوبی هستند. لرزش آنها می تواند به دلیل فواصل احتراق نامنظم در موتورهای میل لنگ 180 درجه باشد.


پیکربندی میل لنگ برای موتورهای دو سیلندر خطی معمولاً 360 درجه، 180 درجه و 270 درجه است. یعنی مثلا در میل لنگ 360 درجه هر دو پیستون همزمان بالا و پایین می روند. اما فواصل احتراق بین سیلندرها به گونه ای است که وقتی میل لنگ می چرخد، احتراق در داخل یکی از سیلندرها رخ می دهد و سپس در سیلندر بعدی به چرخش ادامه می دهد. این موتورها می توانند از یک سیستم جرقه زن برای هر دو سیلندر استفاده کنند.


میل لنگ 180 درجه

در 180 درجه میل لنگ، یک پیستون بالا می رود و دیگری پایین می رود. در موتورهای چهار زمانه با این پیکربندی، فواصل احتراق برابر نیست. احتراق سیلندر دوم در فاصله زمانی پس از احتراق سیلندر اول اتفاق می افتد. این سیستم ها به یک سیستم جرقه زن مجزا برای هر سیلندر نیاز دارند.


میل لنگ 270 درجه

در میل لنگ 270 درجه یکی از پیستون ها پس از یک چرخش سه ربع پشت پیستون دیگر حرکت می کند. این مدل مانند موتور دو سیلندر 90 درجه او است.


اولین موتورسیکلت دو سیلندر خطی جهان در سال 1894 توسط Hildebrand & Wolfmüller مورد استفاده قرار گرفت. سیلندرهای موتور صاف و جلو بودند. پیستون ها مستقیماً با یک شاتون لوکوموتیو به چرخ عقب متصل شدند.


موتورسیکلت دو سیلندر V شکل

این موتورهای دو سیلندر از یک میل لنگ مشترک استفاده می کنند و پیکربندی آن شکل می گیرد. اگرچه این موتورها بیشتر در موتورسیکلت ها استفاده می شوند، اما در موتورهای صنعتی و خودروهای کوچک نیز کاربرد دارند. اولین موتور دو سیلندر V شکل در سال 1889 توسط گوتلیب دایملر برای قایق ها ساخته شد. اولین بار در سال 1903 برای Eclipse Motor & Cycle Co در انگلستان، Glenn Curtiss در ایالات متحده و NSU Motorenwerke در آلمان مورد استفاده قرار گرفت.


شکل دو سیلندر او

نمونه ای از موتور V شکل


اکثر موتورهای V شکل دارای یک بلبرینگ میل لنگ هستند که هر دو شاتون مشترک هستند. میله های اتصال معمولاً به شکل او در کنار هم قرار می گیرند. اکثر مدل های کروز دارای این مدل موتور هستند.


موتور سیکلت دو سیلندر L شکل

موتورهای دوکاتی شکلی رو به جلو دارند، بنابراین سیلندر جلو تقریباً موازی با زمین است، به همین دلیل از عبارت L شکل برای این موتورها استفاده می شود. این موتورها دارای سیلندرهای L شکل هستند.


موتور سیکلت دو سیلندر تخت

این موتورسیکلت ها دارای یک موتور احتراق داخلی دو سیلندر هستند که در آن سیلندرها به صورت افقی و صاف در دو طرف میل لنگ قرار گرفته اند. رایج ترین موتورهای دو سیلندر تخت، موتورهای دو سیلندر باکسر هستند که هر دو سیلندر با هم به داخل و خارج می شوند.


این موتورها اولین بار در سال 1896 توسط کارل بنز اختراع شد. اگرچه برای اولین بار در اتومبیل استفاده شد، اما بیشتر در موتور سیکلت استفاده می شود. این موتورها دارای قدرت بالا و تعادل بسیار خوبی هستند اما عرض آنها زیاد است بنابراین زاویه را بسیار محدود می کنند. البته معمولا این مشکل در خیابان نیست. همچنین اگر به نحوه عملکرد موتور دو زمانه علاقه دارید به اینجا مراجعه کنید.


تفاوت موتورسیکلت تک سیلندر و دو سیلندر

در پایان بد نیست اشاره کنیم همانطور که می دانید موتور وظیفه تولید نیرو و گشتاور را بر عهده دارد. موتورهای تک سیلندر بسیار سبک، مقرون به صرفه و ساخت آسان هستند. به همین دلیل است که این موتورها بسیار محبوب هستند.


علاوه بر این، سیستم خنک کننده این موتورها نسبتا ساده است. از طرفی دوام این موتورها کمتر است و اگرچه ساخت آنها راحت تر است، اما به قطعات قوی تری مانند میل لنگ، شاتون ها و پیستون های سنگین تری نیاز دارند. موتورهای تک سیلندر درست مانند موتورهای دو سیلندر لرزش دارند. در مقایسه با موتور دو سیلندر، موتور تک سیلندر قدرت کمتری تولید می کند. از طرف دیگر موتورهای دو سیلندر دارای سیستم نگهداری کمی سفت‌تر هستند و سیستم الکتریکی موتور تقریباً پیچیده‌تر و کمی حساس‌تر است. موتورهای دو سیلندر معمولا دارای سیستم خنک کننده مایع هستند که کارایی بیشتری دارد.


https://jahancyclet.com/product-category/motorcyclet/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد